Guru Memuji Muridnya: Apa Maknanya?

Apa maknanya pabila guru memuji muridnya? Pertama, apakah itu tanda berakhirnya sebuah kasih sayang yang baru sahaja bersemi? Kedua, apakah guru sudah bosan untuk terus mendidik muridnya? Ketiga, apakah guru sudah merasakan muridnya sudah bisa ‘mengembara’ tanpa bimbingan dan tunjuk ajarnya? Keempat, apakah guru sudah diperlihatkan tanda-tanda tertentu yang menghiasi diri muridnya sehinggakan sampai seruan untuk tidak lagi menunjuki muridnya?

Jikalau benar yang pertama, alangkah rugi muridnya kerana tidak mungkin dapat mewarisi ilmu yang dimiliki guru tanpa kasih sayangnya. Jikalau benar yang kedua, pastinya banyak sifat-sifat mazmumah yang dimiliki muridnya sehingga menimbulkan rasa bosan di hati guru. Jikalau benar yang ketiga, kenapakah seseorang murid itu merasakan semakin ‘bodoh’ pabila semakin mendalami tentang sesuatu. Ertinya, makin diperlukan bimbingan gurunya bukan sebaliknya. Jikalau benar yang keempat, itu bermakna banyaknya kerja ‘penyucian’ yang perlu dilakukan oleh muridnya bagi merebut kembali kasih sayang guru.

Pastinya, si murid tetap berharap moga-moga gurunya terus menerus mendidiknya tanpa ada prasangka dan yakin bahawa gurunya itulah yang akan menunjuki jalan kepadanya untuk sampai kepada hakikat diri dan penciptanya.

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s